Singapur’da yere çöp atmak yasadışıdır. Cezası, duruma göre 300 Singapur Doları idari para cezasından başlayıp mahkemede 10.000 Singapur Dolarına kadar çıkabilir. Tekrarlayan suçlarda ise kamuya açık alanları temizleme cezası uygulanabiliyor.
Singapur bağımsızlığını 1965’te kazandı ve bir zaman sonra hızlı kentleşme çevre sorunlarını yarattı. Hükümet temizliği hedef haline getirdi. Temizlik kampanyaları başlatıldı ve okullarda çevre eğitimi verildi. Çöp kutularının sayısı artırıldı. Kurallar caydırıcı hale getirildi ve halkın kurallara uyması teşvik edildi.
Singapur temizlik kurallarının; şehri temiz tutmak, insanların sağlığını korumak, hastalıkların yayılmasını önlemek, çevre bilinci oluşturmak, insanları sorumlu davranmaya teşvik etmek, ortak alanları korumak ve temiz tutmak, temizlik işçilerinin yükünü azaltmak, insanlara örnek olmak, geri dönüşümü teşvik etmek, çocuklara iyi örnek olmak, toplumda sorumluluk geliştirmek gibi birçok nedeni vardır.
Bu yaklaşım, ülkenin kurucusu olarak görülen Lee Kuan Yew döneminde şekillenmiştir. Amaç sadece ceza vermek değil, insanların davranışlarını kalıcı olarak değiştirmekti. Bu yüzden para cezasının yanında kamuya açık temizlik yaptırılan CWO sistemi de uygulanıyor.
Halk hiçbir zaman şikayette bulunmuyor. Toplumda herkes bu duruma dikkat ediyor. Hatta yere çöp atan biri görüldüğünde halk gerekli yerlere şikayette bulunuyor. Sokaklarda zaten kameralarla izleniyor, ”burada da görmezler” diyerek yere çöp atan biri anında yakalanıyor.
Singapur’un uyguladığı sıkı kurallar zaman zaman tartışma yaratsa da, ülke yönetimi bu kuralların temiz, düzenli ve güvenli bir yaşam ortamı için önemli rol oynadığını savunuyor. Bugün her yerde Singapur, dünyanın en temiz şehirlerinden biri olarak gösterilmeye devam ediyor.
Haber: Ceyda LEL